وام خرید ادوات کشاورزی | انواع وام های کشاورزی
لوگو شرکت صنعت گستر عطاملک جوین sgajco

وام خرید ادوات کشاورزی | انواع وام های کشاورزی

وام خرید ادوات کشاورزی : اختصاص هشت هزار میلیارد تومان یارانه بابت تسهیلات بخش کشاورزی. در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق بودجه پیش‌بینی شده. و بالای ۳۵ هزار میلیارد تومان هم جدا از تسهیلات بانک کشاورزی، برای توسعه گلخانه و آبزی‌پروری نیز تسهیلات ارزان قیمت درنظر گرفته شده است. علاوه بر این‌ها پرداخت مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی (با کارمزد ۴ درصد) نیز به آسیب‌دیدگان بخش کشاورزی. برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی سال آبی جاری تعلق می‌گیرد.


وام خرید ادوات کشاورزی | به چه محصولاتی وام تعلق میگیرد ؟
وام خرید ادوات کشاورزی

وام‌های کشاورزی در سال ۱۴۰۰ به‌طور کلی شامل تسهیلات برای اجرای طرح سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی، وام بند الف ماده 52 قانون الحاق که جایگزین وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی شده. و طرح‌های کمک‌های فنی و اعتباری صندوق توسعه ملی می‌شود که با راهبری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و از طریق بانک‌های عامل با معرفی وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها) و با ضمانت زنجیره‌ای به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

وام جهاد کشاورزی برای خرید تراکتور چیست؟

دولت در بودجه سالانه بخش کشاورزی ردیف مستقلی را برای حمایت از کشاورزان،باغداران و دامداری ها جهت نوسازی و تجهیز ماشین آلات کشاورزی در اختیار واحد مکانیزاسیون جهاد کشاورزی قرار می دهد.کشاورزی ایران به منظور حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی صنعتی نیاز به نوسازی. و استفاده از ماشین آلات به روز دارد که طبق برآوردها حداقل نیاز کشور به تراکتور ۲۲ تا ۲۵ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ می باشد و همچنین به حدود ۱۲۰۰ کمباین برداشت غلات نیازمندیم. از آنجایی که قیمت ماشین آلات وادوات کشاورزی بالا می باشد. دولت برای حمایت از فعالان این عرصه اقدام به ارائه وام تا سقف ۸۰ درصد کل مبلغ پیش فاکتور خرید را در بازه زمانی ۵-۷ ساله می نماید.

ادوات تراکتور وام میدهند؟ | خرید وامی ادوات کشاورزی

وام خرید ادوات کشاورزی (مکانیزاسیون) شامل چه دستگاه هایی می شود؟

وام مکانیزاسیون به تراکتور، ادوات کشاورزی، ادوات باغبانی مثل تیلر و … که توسط  شرکت تولیدکننده و یا واردکننده در سامانه مکانیزاسیون مراحل تائید فنی،تست و قیمت گذاری را طی کرده باشد و در سایت سامانه با قیمت روز موجود باشد تعلق می گیرد.

آیا همه مدارکی که برای دریافت تراکتور مورد نیاز است برای ادوات کشاورزی و باغبانی نیز لازم می باشد؟

خیر. از آنجایی که در زمینه ادوات کشاورزی و باغبانی تولیدکننده های زیادی وجود دارد دریافت وام با سهولت بیشتری انجام می شود و نیازی به ماندن در نوبت و سختگیری در داشتن مدارک مربوط به وام تراکتور نمی باشد.

وام جهاد کشاورزی چه تفاوتی با وام های خرید اقساطی ادوات کشاورزی دیگر دارد؟

مزیت وام مکانیزاسیون نسبت به وام های رایج عدم نیاز به کارکرد بالای حساب و نحوه بازپرداخت و سود وام می باشد.چنانچه متقاضی دارای شرایط مدنظر جهاد کشاورزی جهت دریافت وام باشد و بتواند ضامن مناسب را فراهم کند وام با بهره ۱۵ درصد که ۳ درصد از سود معمول کمتر می باشد را دریافت می کند. بازپرداخت اقساط وام بصورت سالیانه، هر سال یک قسط و معمولاً زمان برداشت محصول می باشد.

 این اعتبارات معمولاً از اواخر اردیبهشت ماه قابل ارائه به متقاضیان می باشد. و معمولاً تا اواخربهمن ماه اعتبارات وجود دارد.وام مکانیزاسیون جهاد کشاورزی به کلیه افراد حقیقی و حقوقی واجد شرایط اعلام شده تعلق می گیرد. که در بندهای زیر درباره شرایط دریافت وام خرید تراکتور و ادوات کشاورزی و باغبانی اطلاعات لازم خدمت شما عزیزان ارائه می گردد.

مراحل دریافت وام خرید تراکتور چگونه می باشد؟

  • دریافت معرفی نامه از دهیار یا شورای روستا در صورت سکونت در روستا
  • دریافت نامه معرفی به جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه از مرکز خدمات کشاورزی محل
  • ارائه مدارک هویتی شخصی،مدارک زمین زراعی یا باغ یا دامداری یا گواهینامه به واحد مکانیزاسیون جهاد کشاورزی شهرستانی که محل فعالیت کشاورزی متقاضی می باشد.
  • بررسی مدارک توسط واحد مکانیزاسیون شهرستان
  • ارائه پیش فاکتور ماشین آلات مورد نیاز که از طریق نمایندگی شرکت تولیدکننده صادر شده است.
  • ارسال پرونده دریافت وام متقاضی به بانک متولی (معمولاً بانک کشاورزی) در صورت تکمیل بودن مدارک
  • ارائه مدارک لازم به بانک جهت تشکیل پرونده وام
  • فراهم آوردن ضامن مورد تائید بانک(سند زمین یا منزل یا …،کاسب دارای پروانه کسب یا کارمند رسمی دولت با فیش حقوقی)
  • پرداخت ۲۰ درصد از کل مبلغ فاکتور به حساب شخصی

تیتر 3

  • اعطای ۸۰ درصد باقیمانده توسط بانک بصورت وام
  • انجام تغییرو تحول اداری توسط کارشناس بانک و واریز کل مبلغ به حساب ارائه شده توسط شرکت تولیدکننده در پیش فاکتور( در بعضی موارد ممکن است پرداخت وجه به حساب شرکت تولییدکننده پس از ارسال دستگاه برای نمایندگی و روییت آن توسط کارشناس بانک انجام پذیرد)
  • ارسال دستگاه خریداری شده طبق زمانبندی اعلام شده در پیش فاکتور توسط شرکت تولیدکننده برای نمایندگی
  • تحویل دستگاه توسط نماینده شرکت تولییدکننده در استان به متقاضی و با حضور نماینده بانک
  • شروع پرداخت اقساط بصورت سالیانه توسط متقاضی پس از واریز وام به حساب متقاضی و با زمانبندی اعلام شده توسط بانک شروع می شود.
  • چنانچه طبق پیش فاکتور دستگاه دارای گارانتی باشد، خدمات گارانتی توسط نماینده شرکت و به نیابت از شرکت ارائه دهنده دستگاه انجام می پذیرد.

نکته مهم:

چنانچه دلیل متقاضی از دریافت پیش فاکتور خرید ماشین آلات و ادوات می باشد نماینده شرکت مربوطه برای صدور پیش فاکتور حق دریافت هیچ گونه وجه یا گرو نگه داشتن هیچ سند یا مدرکی از متقاضی را ندارد.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت وام خرید ادوات کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی چگونه می باشد؟

الف) شرایط  عمومی

  • تابعیت دولت جمهوری اسلامی
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم
  • عدم دریافت هر نوع تراکتور و کمباین در ۷ سال گذشته از سازمان جهاد کشاورزی
  • سپردن تعهد محضری مبنی بر عدم فروش تراکتور به مدت ۷ سال به هر صورت (قطعی- شرطی- رهنی و اجاره ای) و خارج نکردن از منطقه
  • تصویر مدارک شخصی متقاضی
  • تصویر سند زمین زراعی یا باغی که به تایید شورای محلی یا امور زمین شهرستان و یا مرکز خدمات رسیده باشد.
  • تائیدیه فعالیت شخص از سوی مرکز خدمات کشاورزی دهستان
  • تصویر شناسنامه از تمام صفحات صاحب سند زمین
  • دارا بودن حداقل ۵۰ راس دام برای دامداری ها
  • داشتن پروانه معتبر در زمینه مکانیزاسیون برای واحدهای مکانیزاسیون کشاورزی و سایر شرکتهای واجد شرایط مثل تعاونی ها،تعاونی های تولید روستایی و شرکتهای خدمات فنی و ترویجی

تبصره: در صورت فوت صاحب سند زمین زراعی، پس از طی مراحل انحصار وراثت، وراث مالک می توانند یک نفر را به عنوان وکیل انتخاب و به صورت قانونی و ثبتی به نامبرده وکالت داده تا شخص وکیل، پیگیری امور را تا اخذ ماشین یا ادوات انجام دهد. بقیه وراث تا ۷ سال بعد حق تقاضا و دریافت تراکتور را نخواهند داشت.

  • رانندگان حرفه ای که حداقل ۵ سال در محدوده مراکز خدمات ترویج جهاد کشاورزی به کار کشاورزی اشتغال داشته باشند با اخذ تائیدیه از مراکز خدمات جهاد کشاورزی می توانند نسبت به ارائه تقاضا جهت اخذ تسهیلات اقدام نمایند.

نکات مهم:

  • فرد متقاضی لازم نیست هم سند زمین و باغ،هم اجاره نامه، هم حداقل ۵۰ راس دام ، گواهینامه یا مجوز خدمات مکانیزاسیون را داشته باشد، بلکه فعال بودن در یکی از زمینه های کشاورزی، باغبانی، دامداری و یا خدمات مکانیزاسیون البته بصورت رسمی و با مدرک برای دریافت وام مکانیزاسیون کفایت می کند.
  • تضمین عدم فروش محصول خریداری شده طی زمان اعلام شده یا محدودیت در خرید فقط شامل تراکتور و کمباین می باشد و شامل ادوات کشاورزی و باغبانی نمی باشدو هر شخص حقیقی و حقوقی هر سال می تواند از وام مکانیزاسیون جهت خرید ادوات کشاورزی و باغبانی تا سقف پرداخت مشخصی استفاده نماید.

ب) شرایط اختصاصی:

برای مناطقی که در آن کشت آبی صورت می گیرد به مساحت های ذیل جهت بهره مندی از تسهیلات نیاز است:

  • برای تراکتور های چهارسیلندر ۷ هکتار زمین زراعی
  • برای تراکتورهای شش سیلندر ۱۵ هکتار زمین زراعی
  • برای تراکتورهای باغی و کمرشکن ۲.۵ هکتار باغ

و در مناطقی که در آن کشت دیم صورت می گیرد:

  • برای تراکتور های چهارسیلندر ۵ هکتار زمین زراعی
  • برای تراکتورهای شش سیلندر ۱۰ هکتار زمین زراعی

تبصره: کشاورزان فاقد زمین زراعی می توانند قرارداد ثبتی اجاره زمین به مدت ۷ سال را ارائه نمایند.

نکته مهم:

جهاد کشاورزی افراد متقاضی که مدارک را بصورت کامل ندارند. یا سند رسمی برای زمین یا باغ ندارند و یا مساحت زمین آنها کمتر از میزان قید شده است. را لزوماً از دریافت وام محروم نمی کند. بلکه بنا به سیاستهای شهرستان و طی تشکیل کمیسیونی که نمایندگانی از نهادهای مختلف در آن شرکت می کنند. برای پرونده متقاضیان رای گیری انجام شده و در صورت رای مثبت کمیسیون وام خرید تراکتور به آنها تعلق می گیرد.

آیا برای خرید وامی همه تراکتورها لازم است در نوبت وام قرار بگیریم؟

خیر. در چند سال اخیر و پس از تحمیل تحریم های خارجی  و بالا رفتن قیمت تراکتور در بازار به نسبت کارخانه، تولید تراکتور با مشکلاتی همراه شد که باعث شد محصولات تراکتورسازی تبریز برای استان ها سهمیه بندی شود.هم اکنون متقاضیان برای خرید تراکتورهای شرکت تراکتورسازی تبریز و ارومیه که عموماً تراکتور مسی فرگوسن می باشد لازم است چند سال در نوبت وام مکانیزاسیون قرار بگیرند اما تراکتورهای شرکت عمران سیرجان که با عنوان یوروپارس به بازار عرضه می شود شامل نوبت نمی شود و چنانچه متقاضی به جهاد کشاورزی مراجعه کند و با پاسخ قرارگیری در نوبت و احتمال رسیدن نوبت پس از چند سال مواجه شود بایستی بداند که این پاسخ برای تراکتورهای شرکت تراکتورسازی تبریز و ارومیه می باشد و چنانچه متقاضی اصرار به خرید تراکتور از نمایندگی تراکتور عمران سیرجان داشته باشد پرونده وام متقاضی بدون نوبت به جریان می افتد.

مراحل دریافت گواهینامه تراکتور چگونه می باشد؟

  • مراجعه متقاضی به جهاد کشاورزی شهرستان و ارائه درخواست
  • شرکت کردن در دوره سرویس و نگهداری تراکتور و اخذ گواهی مربوطه
  • معرفی متقاضی از طریق جهاد کشاورزی به اداره راهنمایی و رانندگی منطقه جهت گرفتن آزمون و اخذ گواهینامه ویژه تراکتور

برای دریافت کارت سوخت تراکتور و ماشین آلات کشاورزی به کجا باید مراجعه کرد؟

برای دریافت کارت سوخت تراکتور و کمباین لازم است با داشتن اسکن دفترچه مالکیت دستگاه به سایت https://tejaratasan.niopdc.ir/ مراجعه نمود و اقدام به ثبت نام و ارسال مدارک نمود.

متقاضیان عزیز جهت اطلاع از درست بودن مدارکشان لازم است به همراه همه مدارک زمین یا باغ به جهاد کشاورزی مراجعه کرده و پس از بررسی مدارک توسط واحد مکانیزاسیون جهاد کشاورزی نسبت به تکمیل مدارک اقدام نمایند.

برای خرید ماشین آلات چه میزان وام به متقاضی تعلق می گیرد؟اقساط و سود آن چگونه محاسبه می شود؟

برای اطلاع از میزان وامی که به متقاضی تعلق می گیرد کافی است مبلغ کل پیش فاکتور را در ۸۰ درصد ضرب نموده و مبلغ به دست آمده میزان وام اعطایی به متقاضی می باشد.۲۰ درصد باقیمانده نیز میزان آورده نقدی متقاضی می باشد.

درباره نحوه محاسبه سود وام اطلاعات کلی در سایتها موجود می باشد ولی بهتر است برای اطلاع از نحوه محاسبه اقساط و سود بهتر است به بانک کشاورزی مراجعه نمود.

شرایط و نحوه اخذ وام بند الف ماده 52 قانون الحاق

کدام طرح‌های توجیهی کشاورزی مشمول دریافت وام بند الف ماده 52 قانون الحاق خواهند بود؟

اگر به‌فکر راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار در حوزه کشاورزی و دامپروری هستید. یا پروژه کشاورزی و دامپروری و یا صنایع تبدیلی مرتبطی در دست اجرا دارید، می‌توانید متقاضی دریافت وام جهاد کشاورزی و اخذ تسهیلات برای یکی از طرح‌های بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی (بند الف ماده 52 قانون الحاق) باشید. تمامی طرح‌های دارای توجیه فنی و اقتصادی و محیط‌زیستی در بخش‌های آب، کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست و صادرات محصولات کشاورزی می‌توانند از تسهیلات درنظر گرفته در این بخش استفاده کنند. و براساس مصوبات صورت گرفته باید سالانه 10% از منابع صندوق توسعه ملی از طریق بانک‌های دولتی و خصوصی در این حوزه مصرف شود.

در گذشته سود تسهیلات برای وام‌های بند الف ماده 52 جهاد کشاورزی برای طرح‌های منتخب در رسته فعالیت‌های باغبانی، 8 درصد در مناطق محروم و 11 درصد در مناطق برخوردار است و در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی نیز، نرخ بهره یا سود وام‌های این بخش، برای مناطق محروم 12.5 درصد و برای مناطق برخوردار 14.5 درصد خواهد بود.

تیتر 2

یک دوره تنفس و سازندگی عموما بین 1 تا 1.5 سال برای به‌کارگیری و مصرف وام دریافت‌شده درنظر گرفته شده که 1 سال آن برای دوره سازندگی و 6 هم ماه برای دوره تنفس خواهد بود. یعنی عملا بازپرداخت این وام‌ها به‌صورت 5 ساله است. البته دوره بازپرداخت وام‌های سرمایه در گردش بند الف ماده 52 قانون الحاق 1 ساله است.

مهمترین گام برای دریافت این تسهیلات دریافت مجوزهای مربوطه برای کسب‌وکارتان از طریق جهاد کشاورزی است. و سپس باید برای دریافت تسهیلات مذکور، در سامانه سیتا با آدرس (cita.maj.ir) ثبت نام کنید. بعد از ثبت‌نام و بارگزاری اطلاعات و فرم‌های خواسته شده در این پرونده متقاضی، در جلسه کمیسیونی که در جهاد کشاورزی تشکیل می‌شود مطرح شده. و درصورت تایید در این مرحله، برای اخذ مبلغ موافقت شده وام به بانک ارسال خواهد شد.

لیست مدارک مورد نیاز برای اخذ وام بند الف ماده 52 قانون الحاق که درواقع  جایگزین وام بند الف تبصره 18 جهاد کشاورزی شده است، برای اشخاص حقیقی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تصویر کارت ملی
  • تصویر برگ اول شناسنامه
  • تصویر مدرک تحت حمایت
  • تصویر قبض تلفن محل سکونت
  • تصویر کارت پایان خدمت
  • سایر مدارک
  • درخواست کتبی
  • برگ مجوز فعالیت
  • پروانه بهره‌برداری آب
  • تصویر محیط‌زیست
  • تصویر مجوز تاسیس
  • تصویر توسعه
  • تصویر مجوز بهسازی و نوسازی

اشخاص حقوقی نیز برای دریافت وام بند الف ماده 52 قانون باید مدارک زیر را در دست داشته باشند:

  • تصویر کارت ملی مدیرعامل
  • تصویر برگ اول شناسنامه مدیرعامل
  • تصویر کارت پایان خدمت مدیرعامل
  • تصویر قبض تلفن شرکت
  • تصویر روزنامه رسمی
  • تصویر آگهی تاسیس
  • سایر مدارک
  • درخواست کتبی

نرخ بازده طرح‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری برای بخش آب و کشاورزی حداقل ده درصد و برای سایر بخش‌ها و زیربخش‌ها نیز حداقل پانزده بیست درصد تعیین شده است.

نحوه دریافت تسهیلات طرح‌های کمک‌های فنی و اعتباری صندوق توسعه ملی

تمام اشخاص حقیقی ایرانی دارای اهلیت و مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذی‌ربط که بر اساس مقررات بانک مرکزی منعی برای دریافت تسهیلات بانکی ندارند. و همین‌طور تمام اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی ثبت‌شده در ایران و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به موسسات عمومی غیردولتی دارای اهلیت که مطابق اساسنامه خود فعالیت نموده. و بر اساس مقررات بانک مرکزی منعی برای دریافت تسهیلات بانکی ندارند مجاز به استفاده از تسهیلات این صندوق خواهند بود. همچنین موسسات و شرکت‌هایی که به صورت مشترک به سرمایه‌گذاران خارجی فعالیت می‌کنند. یا صادر‌کنندگان خدمات فنی و مهندسی (منوط به ارائه تاییدیه کمیته ماده 19 آئین‌نامه اجرایی حمایت‌های دولت از صادر‌کنندگان خدمات فنی و مهندسی) نیز می‌توانند متقاضی استفاده از تسهیلات فوق باشند.

البته پرداخت تسهیلات به موسسات و شرکت‌هایی صورت می‌گیرد که حداقل هشتاد درصد (80%) سهام یا سهم‌الشرکه آن‌ها مستقیم و یا با واسطه اشخاص حقوقی متعلق به اشخاص حقیقی باشد. چنانچه بیش از بیست درصد (20%) اعضاء هیأت مدیره شرکت یا بنگاه اقتصادی شما توسط مقامات دولتی تعیین می‌شود. نیز نمی‌توانید برای دریافت تسهیلات از این صندق اقدام کنید. موسسات و شرکت‌هایی که اکثریت مطلق سهام آن‌ها متعلق به موسسات عمومی و عام‌المنفعه از جمله موقوفات، صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی و موسسات خیریه عمومی باشد، حکم موسسات و شرکت‌های وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی را دارند.

لیست مدارک مورد نیاز جهت بارگذاری طرح‌های کمک‌های فنی و اعتباری:

  • تصویر کارت ملی
  • تصویر برگ اول شناسنامه
  • تصویر برگ مجوز فعالیت
  • تصویر پروانه بهره‌برداری آب
  • سایر مدارک
  • درخواست کتبی

استفاده مجدد از منابع صندوق توسط اشخاص حقیقی و حقوقی بلامانع است. منتها به شرط آنکه تمامی اقساط تسهیلات اعطایی قبلی را بازپرداخت کرده باشید و تسویه کامل صورت گرفته باشد.

کشاورز کارت چیست؟

چه‌ کسانی می‌توانند از کشاورز کارت استفاده کنند؟

بر اساس توافقی که بین بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است. یک کارت اعتباری تا سقف 20 میلیون تومان تحت عنوان کشاورز کارت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. که صرفا می‌تواند به منظور خرید کود و سموم شیمیایی مصرف شود. کشاورزان با استفاده از این کارت می‌توانند از 3500 پایانه فروش کارگزاران مورد تایید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، سم و کود شیمیایی مورد نیاز خود را تا سقف 20 میلیون تومان تهیه کنند. کارمزد تسهیلاتی که در قالب کشاورز کارت به کشاورزان اعطا می‌شود 12 درصد در سال خواهد بود.

برای دریافت کشاورز کارت باید به سامانه ثبت درخواست تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی یا سامانه سیتا به آدرس www.cita.maj.ir مراجعه کنید و درخواست خود مبنی بر دریافت کارت مذکور را در این سامانه ثبت کنید. چک‌های برگشتی و بدهی سررسیده احتمالی کشاورزان مانع از صدور و اعطای  کشاورز کارت نخواهد بود.

تسهیلات برای اجرای طرح سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی

چگونه برای دریافت تسهیلات اجرای طرح سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی اقدام کنیم؟

به‌منطور مدیریت خشکسالی و رفع مشکلات کشاورزی ناشی از بحران آب در تمام نقاط کشور، مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال (مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال به وزارت جهاد کشاورزی ومبلغ ۵ هزار میلیارد ریال به وزارت نیرو) اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای تامین آب کشاورزی اضطراری از طریق لایروبی، مرمت و بازسازی قنوات، به‌روزرسانی تاسیسات و تجهیزات آبی شبکه‌های آبیاری، احداث ایستگاه‌های پمپاژ و بندهای انحرافی، مرمت و بازسازی کانال‌های عمومی و سردهنه‌های کشاورزی، چشمه‌سارها، استخرهای ذخیره آب و آب‌بندان‌ها، پوشش انهار، انتقال آب با لوله و… اختصاص داده شده است.

اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی برای اجرای سیستم آبیاری نوین در زمین‌های آبی که زیر سد نیستند نامحدود است. اما اراضی متقاضی دریافت این تسهیلات نباید جزو منابع ملی بوده و تخصیص آب داشته باشند. در این صورت برای راه‌اندازی سیستم‌های آبیاری نوین، برای هر هکتار زمینی که از آبیاری بارانی استفاده می‌کند. ۱۱ میلیون تومان و برای هر هکتار زمین که از آبیاری قطره‌ای استفاده می‌کند ۲۳ میلیون تومان، تعلق می‌گیرد. دولت همچنین برای آبیاری کم‌فشار و قطره‌ای در هر هکتار به ترتیب ۷۷ میلیون ریال و ۱۷۵ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

تیتر 1

سهم آورده متقاضی در طرح‌های بخش آب و کشاورزی نیز حداقل معادل بیست درصد 20% کل هزینه‌های ارزی و ریالی طرح خواهد بود. یعنی 80 تا ۸۵ درصد از اعتبارات مورد نیاز برای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری را دولت و تنها ۱۵ تا 20 درصد از اعتبارات را کشاورزان متقبل می‌شوند.

اگر تصمیم به تغییر آبیاری مزارع و باغات خود از حالت سنتی به حالت آبیاری تحت فشار (قطره‌ای و بارانی) را دارید. و به فکر دریافت تسهیلات مربوطه هستنید، ابتدا باید یک تقاضانامه پر کنید و برگه استعلام وضعیت بدهی و ضمانت از بانک عامل دریافت کنید.

همچنین نیاز به استعلام از اداره منابع طبیعی در خصوص موقعیت اراضی ارائه شده هستید. و باید نامه‌ای به همراه کروکی زمین متقاضی اجرای طرح سیستم آبیاری نوین به اداره منابع طبیعی ارسال کنید. و در صورت مثبت بودن جواب استعلام‌ها اقدام به تهیه طرح‌های اجرای برای ارائه به کارشناس آبیاری تحت فشار شهرستان و مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کنید. طرح مذکور در صورت پذیرفته شدن از سازمان جهاد کشاورزی به سرپرستی بانک عامل ارسال می‌شود. نهایتا مبلغ پرداختی وام توسط کارشناسان بانک و سازمان جهاد کشاورزی تصویب می‌شود. و یک قرارداد اجرا بین متقاضی و شرکت مجری با حضور نماینده شرکت مشاور و نماینده مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان منعقد خواهد شد. البته پرداخت نهایی مبلغ منوط به پایان اجرای طرح و تست. و تحویل آن به کارشناس آب و خاک شهرستان با حضور متقاضی و نماینده شرکت مشاور و شرکت مجری و کارشناس مدیریت خواهد بود.

مدارك مورد نياز برای دریافت تسهیلات اجرای طرح سیستم آبیاری نوین نیز عبارتند از:

  • یک برگ تقاضانامه
  • فتوکپی اسناد مالکیت
  • فتوکپی مدارک حق‌آبه یا پروانه بهره‌برداری
  • فتوکپی کارت ملی نماینده و کلیه شرکا
  • فتوکپی پروانه کشاورزی
  • معرفی نماینده طرح به امضای کلیه شرکا

علاوه بر این تسهیلات معرفی شده می‌توانید برای اخذ وام خوداشتغالی یا دریافت تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی و خرید تراکتور هم اقدام کنید.

شرکت صنعت گستر عطاملک جوین (SGAJ) :

سازنده ماشین آلات و ادوات خاص کشاورزی مدرن ترین دستگاه های تسطیح اراضی اسکریپر و لولر لیزری انواع چیزل پیلر، تریلی کود پاش دامی، انواع سمپاش، انواع روتیواتور افست باغی، زراعی و…
فروش فرستنده ها و سیستم های لیزری و ماهواره ای در صنعت کشاورزی




نظر
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به کمک نیاز دارید؟ مکالمه را شروع کنید