ابزار کشاورزی

گاوآهن – گاو آهن چیست ؟ – کار گاوآهن چیست ؟

گاو آهن چیست ؟

گاوآهن یا خیش ابزاری در کشاورزی برای کندن، زیر و رو کردن و شخم زدن زمین است که دارای تیغه یا تیغه‌های فولادی سنگین که به وسیله چهارپا به ویژه گاو بر روی زمین کشیده می‌شود. این ابزار با نوک تیز و برگشته به درون، سر آن به گردن گاو یا به تراکتور می‌بندند و با آن زمین را شخم می‌زنند.


گاوآهن
گاوآهن یا خیش

گاوآهن از مهمترین ابزارهای خاک ورزی اولیه است که انواع مختلفی دارد. برخی از انواع مختلف آن عبارتند از:

  1. گاوآهن برگردان دار
  2. گاوآهن بشقابی
  3. گاوآهن چیزل
  4. گاوآهن دوار
  5. گاوآهن زیر شکن

گاوآهن‌ها برای شخم اولیه زمینهای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کار از طریق بریدن و برگرداندن لایه سطحی خاک به عمق معمولاً ۱۰ سانتی‌متر الی ۴۰ سانتی‌متر صورت می‌گیرد. هدف از شخم اولیه برآورده کردن نیازهای اولیه برای رشد گیاهان کشاورزی است. انتهای گاوآهن بایستی به وسیله کشاورز در زمین فرورود.

شخم زدن

خاک‌ورزی یا شخم یا پای‌کن (به انگلیسی: Tillage) به آن دسته تلاشهای مکانیکی که برای بهم زدن خاک در راستای آماده‌سازی خاک برای پرورش گیاهان کشاورزی انجام می‌گیرد خاک ورزی می‌گویند. ابزارهای خاک‌ورزی شامل بیل، کلنگ، کج‌بیل، شن‌کش و همچنین به شکل مکانیکی شامل گاوآهن دیسک و غیرو می‌گردد.

در راس خاک ورزی اولیه، شخم قرار دارد. هدف از شخم، به وجود آمدن تغییرات فیزیکی مطلوب در خاک به‌منظور بهبود شرایط رشد گیاهان زراعی است. رابطه‌ی بین شرایط فیزیکی خاک با رشد گیاه «قابلیت کشت‌پذیری خاک» نامیده می‌شود. گاو‌آهن در طول هزاران سال وسیله‌ای بوده است که به وسیله‌ی آن شخم انجام می‌گرفته‌ است و بستر بذر و بستر ریشه تهیه می‌شده است. گاو آهن های برگردان دار امروزی و گاوآهن های قدیمی که هنوز در بعضی از کشورهای توسعه‌نیافته مورد استفاده قرار می‌گیرند، از تکامل چنگک‌های چوبی به‌وجود آمده‌اند که توسط کشاورزان اولیه و دام‌هایشان کشیده می‌شدند.

مهمترین ادوات خاک‌ورزی اولیه عبارتند از: گاوآهن برگردان دار، گاو آهن بشقابی، گاو آهن بشقابی عمودی (تیلر بشقابی)، گاو آهن چیزل (گا وآهن شفره‌ای)، زیرشکن (گاو آهن اسکنه‌ای یا ساب‌سویلر)، گاو آهن دوار، پشته ساز، نهرکن و سایر ادواتی که سطح خاک را ناهموار به جای می‌گذارند.

کار گاوآهن چیست؟

گاو آهن برگردان دار که ممکن است فقط گاوآهن نامیده شود، خاک شیاری را که ایجاد می‌کند از زمین جدا کرده، آن را بلند می‌کند و بر می‌گرداند و بدین ترتیب اعمال زیر را انجام می‌دهد:

۱. تمام یا قسمتی از خاشاک و بقایای گیاهی را زیر خاک می‌کند.

۲. شخم به وسیله‌ی گاوآهن موجب تهویه‌ی خاک می‌گردد.

۳. موجب افزایش نفوذ و جریان آب در خاک می‌شود.

۴. بخشی از علف های هرز را از بین می‌برد. (در اثر بریدن، یا از جاکندن ریشه یا مدفون کردن گیاه).

۵. برخی از حشرات، یا تخم و لارو آنها را از بین می‌برد.

۶. موجب مخلوط شدن  کودهای شیمیایی، دامی و سبز خاک می‌شود.

۷.  بستر مناسبی برای بهتر سبز شدن بذر به‌وجود می‌آورد.

۸. ریشه ها، ساقه ها و غده های زیرزمینی را به سطح خاک آورده و باعث پوسیدگی آنها می‌شود.

برای رفتن به صفحه فروشگاه صنعت گستر و مشاهده جدید ترین محصولات و گاواهن های کشاورزی روی لینک زیر کلیک نمایید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *